prim.dr.sc.Tamara Voskresensky Baričić

prim.dr.sc.Tamara Voskresensky Baričić

Specijalist pedijatrije, subspecijalist alergologije i kliničke imunologije - Poliklinika AlergoVita

Pitajte liječnika

Kako ojačati imunološki sustav djeteta zimi

Calendar06.03.2018

U zimskim mjesecima, kad se puno boravi u zatvorenim, grijanim prostorima, kad je smanjena fizička aktivnost, kad haraju virusne bolesti dišnog i probavnog sustava, mnoga djeca, naročito ona koja pohađaju kolektiv, neprestano su prehlađena, nos im curi, kašlju, povremeno imaju vrućicu ili proljev…

Što možemo učiniti kako bismo njihov imunološki sustav ojačali i pripremili da navalu virusa i bakterija svladaju bez bolesti?

Snažan imunološki sustav nije rezultat samo zdrave nasljedne predispozicije. On je dinamičan, prilagodljiv i podložan utjecajima izvana. Postoje neke jednostavne mjere i pripravci koji ga  mogu osnažiti. Ovdje je prikazano deset jednostavnih mjera koje će polučiti uspjeh.

 

 

     1. Prehrana je važna

Namirnice koje unosimo u svoj organizam izgrađuju  i mijenjaju naše stanice i naš metabolizam. Potrebno je izbjegavati hranu i pića bogata koncentriranim šećerima, umjetnim dodacima, konzervansima, kao npr. industrijski sokovi, suhomesnati proizvodi i slatkiši. Poželjno je piti nezaslađene ili malo medom zaslađene prirodne čajeve, suho voće, med. Svakodnevno treba jesti jedan jušni obrok, svježe povrće, naročito, kelj, kiselo zelje, špinat, i grahorice. Sveže voće barem dva puta u danu, te jaja i meso Dobro je kao začine koristiti cimet za slatko, a svježi češnjak za slana jela. U slučaju nepodnošenbja neke hrane treba je izbaciti, te paziti da je probava redovita unošenjem dovoljne količine ostatnih tvari kakve su sastavni dio cjelovitih žitarica.

     2. Probiotici

Naš probavni sustav, koža i sluznice dišnog sustava naseljene su milijardama bakterija koje štite naše tijelo i koje su nam potrebne u velikoj raznolikosti. Probiotici su bakterije koje se nalaze u probavnom sustavu i možemo ih unositi hranom poput jogurta, fermentiranih sireva ili kao posebne dodatke.

     3. Boravak i aktivnost na svježem zraku

Važno je boraviti na zraku, bez obzira na vremenske prilike, barem jedan sat dnevno provoditi aktivnost na otvorenom, šetnju ili igru. Smanjite djetetove aktivnosti koje uključuju boravak u zatvorenim prostorima gdje boravi više djece, te omogućite dovoljno kreativne igre i odmora. Izlazak na zrak ne treba izbjegavati niti ako je dijete bolesno, procijenite prema djetetovu stanju i tome kako se osjeća.

      4. Paziti na mikroklimu u kući

Potrebno je regulirati mikroklimu u prostorima gdje dijete boravi, tako da se ni u kom slučaju u tim prostorijama ne puši, da temperatura  u prostorijama ne prelazi 22 stupnja Celzija, a vlažnost bi bilo dobro da se kreće oko 55%, što se postiže redovitim provjetravanjem prostorija.

       5. Higijena ruku

Paziti na higijenu ruku češćim pranjem, s obzirom da se mnogi virusi zadržavaju na površinama namještaja i odjeće i prenose rukama.

       6. Dovoljno sna

Pazite da Vaše dijete ima dovoljno sna – između 10 i 12 sati tijekom 24 sata, uz redovit odlazak na noćni počinak u zamračenoj prostoriji. Hormon sna,melatonin, luči u okolnostima kad nema svjetlosnog podražaja, dakle važno je da dijete spava u potpunom mraku. Osim toga, isključiti sve elektromagnetske uređaje i pohranite ih u prostoriji izvan spavaće sobe.

       7. Anemija, nedostatak vitamina D

Pazite da Vaše dijete nije anemično i da u prve 3 godine ima nadomjestak vitamina D tijekom zimskih mjeseci.

       8. Dodaci prehrani

Dodaci prehrani kao što su vitamin C, cink, omega 3 masne kiseline, lanene sjemenke, imunoglukan, ehinacea,  te začini poput ružmarina, bosiljka i peršina mogu se davati u prirodnom obliku ili kao nadomjestak.

       9. Blaga bolest s vrućicom

Imajte na umu da vrućica ne znači nužno bolest, ona je pozitivna reakcija organizma i znak njegove borbe protiv mikroba, tako da ne treba svaku vrućicu nastojati skinuti lijekovima. Kod djece je granica za snižavanje povišene tjelesne temperature 38,5 stupnjeva. U slučaju da je vaše dijete smanjene, ali normalne aktivnosti i interesa, pije dovoljno tekućine, igra se i ne djeluje bolesno, osigurajte mu dovoljno odmora i tekućine, te pokušajte prebroditi blažu bolest bez lijekova.

        10. Voda

Koristite snagu vode i tuširajte i redovito kupajte dijete zimi, naročito ako je bolesno.