dr.sc.Silvana Balzar

dr.sc.Silvana Balzar

Specijalist mikrobiologije -Voditeljica mikrobiološkog laboratorija Poliklinike Breyer

Pitajte liječnika

Sluznice i koža u čuvanju zdravlja

Calendar19.02.2018

Površine tijela su stalno izložene okolišu i različitim mikroorganizmima, te igraju presudnu ulogu u zaštiti tijela od infekcija i ostalih štetnih utjecaja iz okoliša. Osim zdravog i intaktnog epitela (sloja stanica koji pokriva sve površine tijela), važnu funkciju zaštite ima i fiziološka flora koja obitava na svim površinama kože i sluznica. Terapija antibioticima, ciljana da eliminira patogene, uništava i veliki dio korisne i za zdravlje važne flore. Iako se flora obnavlja, antibiotska terapija nepovratno mijenja njen sastav, a time i ekologiju sluznica. Stoga upotrebu antibiotika treba svesti na neophodnu i ciljanu, a nikako “za svaki slučaj”.

U cilju osiguranja optimalne zaštitne funkcije sluznica, slijedi nekoliko jednostavnih preporuka:

 

1. Bez obzira na godišnje doba, a posebno zimi, važno je piti dovoljno tekućine. Smatra se da je odrasloj osobi dnevno potrebno oko 2,7 – 3,2 litre tekućine (uključujući vodu, čaj, juhe itd.). To osigurava primjerenu vlažnost sluznica, čime se olakšava funkcija prirodnih mehanizama zaštite i čišćenja sluznica. Unos tekućine treba uskladiti s osjećajem žeđi i potrebe za hidracijom.

 

2. Prehrana treba osigurati primjerene količine vitamina A. Vitamin A je ključan za obnavljanje epitelnih stanica sluznice, proizvodnju imunoglobulina A (jedan od najvažnijih elemenata obrane sluznica) i regulaciju imunoloških reakcija duž površina kože i sluznica. Najbolji izvori vitamina A su mrkva i ostalo intenzivno crveno/narančasto i intenzivno zeleno obojeno povrće (paprika, brokoli, buča itd). Važno je napomenuti da je iskorištavanje vitamin A najbolje iz kuhanog i usitnjenog povrća, začinjenog s malo ulja. Stoga će variva sa spomenutim povrćem, krem juhe i namazi kao ajvar biti dobar izvor vitamin A. Isto tako, jetra životinja (hranjenih na prirodan način) je iznimno bogat izvor tog vitamina.

 

3.Konačno, treba redovno provjetravajti prostorije u kojima se boravi i spava. Obavezno provjetrite spavaće sobe ujutro, odmah nakon ustajanja. U prostorijama gdje boravite, ovisno o godišnjem dobu, treba osigurati čestu ili stalnu izmjenu zraka. Zimi je dovoljno nekoliko puta dnevno, na pet minuta otvoriti prozore/vrata da se zrak zamijeni i ovlaži. Noću smanjite ili ugasite grijanje u spavaćim sobama. Ljeti treba izbjegavati upotrebu klima uređaja i koristiti druge načine održavanja primjerenih uvjeta u prostorijama gdje se boravi i spava.